środa, 27 czerwca 2012

Podobieństwa

" Niech będzie przeklęty Ten Kościół"

Te słowa wykrzyknął mój znajomy, człowiek światły i pełen oglady. Do dziś nie wiem czy miał ma myśli nasz parafialny czy też ogólnie KK. Absolwent KUL-u, wielokrotny stypendysta. Znawca jezyków przeszłych i współczesnych. Bywalec archiwów watykańskich, jerozolimskich.

Na moje - o co kaman? - odrzekł z emfazą : - To wszystko kłamstwo!!

- Ale o co chodzi? - dociekam dalej

- O Kościół Egipski.

Tyle się dowiedziałam i koniec na tym. Działo się to w epoce przedinternetowej. Parcia specjalnego nie miałam a i możliwości zgłębienia tematu, ograniczone, skoncentrowana na pracy i potomstwie.

Aż naszła wiekopomna chwila i trońkę zaczęłłłłłam ogarniać temat. ( nie ogarnęłłłłam do dziś :D )

Koptów wykopałam lekkim lobem w odległą przyszłość. Zaparłam się na ten Egipt i okolice.

Dopadłam Ozyrysa, i czytam:

" Pewne jest jednak to, iż wiara, że Ozyrys,bezstronny sędzia ludzkich uczynków i słów, który nagradzał prawych, a karał grzesznych i panował w niebie, gdzie przebywały wyłącznie istoty bez grzechu, a mógł to czynić tylko dlatego, że żył na ziemi i zmartwychwstał, jest tak stara, jak stara jest cywilizacja dynastyczna w Egipcie i że rozwijała się ona i rozprzestrzeniała z taką siłą, ze stała się dominującą religią w całym kraju."

Bez wiekszego bólu mozna wstawić tu " Chrystus" zamiast " Ozyrys". Kanon chrześcijaństwa jest!

Dalej już tak łatwo nie ma. "Ozyrys jest bogiem roślinności i uosabia zmienność pór roku. Jest uosobieniem życia przyrody.

Jako syn Geb, boga ziemi i Nut, bogini niebios, wyraża troskę niebia o ziemię. Spłodził w kazirodczym związku ze swoją siostrą Izydą Horusa...Zabity przez brata, Seta,  został panem umarłych. Szczątki Ozyrysa zebrała i połączyła na nowo jego żona Izyda. Nie odnaleziono tylko fallusa, zresztą nie wypadało, żeby bóstwo smierci zachowało płodność. Wprowadził do podziemi całe bogactwo świata roślinnego, własną syntezę nieba i ziemi, swój pierścień obracający się wraz ze zmianą pór roku, nasion, owoców, z noca i śmiercią. Tak oto zycie osiadło w samym srodku smierci".

Stąd wychodzi prosty podział pomiędzy duchowym pierwiastkiem człowieka, jego pośmiertnym sobowtórem, czyli KA i duszą, która panowała w ciele i istniała po jego upadku.

Dusza - pierwotne tchnienie, żywa, przenikająca nas przestrzeń. We śnie szukała najczulszych miejsc własnej kryjówki i jakby wychylała ku przestrzeni.

KA - należy do krainy śmierci. Pośmiertne przeznaczenie. Obraz łączący oba światy. żywych i umarłych. KA przedstawiane w obrazach jest idealne. Piękne.
W państwie Ozyrysa przedstawiało tylko tę cząstkę, która po powrocie na ziemię musiała odnaleźć własne ciało. Stąd konieczność jego zachowania aby dusza nie uciekała do krainy śmierci.

W katolicyzmie ciało znika by po powstaniu z martwych stać się  doskonałe.

Mamy też w KSE trójcę czy też jednię potrojną, podwójną trojkę czyli świat gwiezdny i potrójną czwórkę czyli cykliczny klucz przemian.

Wróćmy do Ozyrysa. co oznacza jego imię? Wg Plutarcha i Diodora - " wiele oczu", inni wiązali to z koptyjskim "wiele robić".

Z kolei najstarsze formy imienia przedstawiają dwa znaki. Pierwszy - tron, miejsce, siedzenie; drugi - oko, widzieć, robić , czynić, robiący. Czyli czyniący swoje siedzenie." Kiedy pojawił się Set, bogowie zrzucili go na ziemię, a Thot podnósł Ozyrysa, by ten mógł usiąśc na plecach Seta"
Do imienia Ozyrys dodawano inne by ukazać jego kolejne cechy. Ozyrys -Sokaris, Nepri, Aah,( różnej maści bogowie ) - oznaczało, że stał się panem bardzo starożytnego boga.

A w zasadzie mocium panie po co mi to wszystko? Jak to mówi mój syn - chleba Ci to nie da. Ale ja lubię szukać, dłubać, szperać. Lubię wiedzieć. Cd. nastąpi


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz